Tento e-mail vám byl zaslán z adresy

Na1.cz

Vážení zákazníci,

Na1.cz je tu pro Vás s průběžně se rozšířující nabídkou služeb a produktů.
Doufáme že i v roce využijete širokou nabídku z našeho katalogu, e-shopu Na1.cz, nebo speciální akční nabídku z letáků a časopisů.


Jak je to s bateriemi u elektrokol?


Náhradní baterie elektrokol





Než se zde zmíníme o náhradních bateriích k elektrokolům, podívejme se na elektromotory, pro které jsou baterie určeny.
Prvním parametrem, kterým je dobré se u baterií elektrokol zabývat je totiž elektromotor kola, který budou pohánět!
Většina motorů pro elektrokola dosahuje účinosti 80%. Vzhledem k evropským normám smí mít elektromotor jmenovitý výkon max. 0,25 kilowat. Proto se běžně používají 250 watové motory, které sice dosahují hladce povolené konstrukční rychlosti 25km/hod, ale díky elektronice se při překročení této rychlosti automaticky vypínají. Dají se sehnat i výkoné 1,3 kilowatové verze. S nimi ale nesmíme na veřejné pozemní komunikace, mají-li statut elektrokola z hlediska konstrukce. Z hlediska výkonu motoru už se už jedná legislativně o motocykly v případě že bychom chtěli tyto kola provozovat na veřejných pozemních komunikacích. S nimi neni problém jet rychlostí 40km/hod, důležitější je ale silný kroutící moment.
Jinak je tomu u výkonů elektromotorů určených pro elektro skútry. Ty jsou ale zcela v jiné kategorii motorových vozidel na rozdíl od elektrokol.
Výkoné elektromotory se používají především u horských, terénních speciálů elektrokol.

Druhy používaných baterií u elektrokol

S vývojem technoligií a materiálů se zlepšuje i situace na trhu s bateriemi pro pohon elektrokol. Původně olověné akumulátory jsou dnes již (ještě živou) minulostí.
Na druhou stranu palivové články jsou stále ještě otázkou do budoucnosti, kterou rozhodnou opět výrobci počítačů, jako tomu bylo i u baterií nejprve používaných v mobilních technologiích, tedy mobilach, fotoaparátech a notebocích. Od nich pak vedla cesta k elektrokolům.

Klasické olověné akumulátory

Jsou to právě klasické olověné akumulátory které dříve bránili masovému rozvoji elektrokol.
K dosažení potřebné kapacity olověných akumulátoru byla nutná značná hmotnost a rozměry. Relativním problémem u olověné baterie byl náklon kola a nutnost odvádět elektrolyt. Oproti motocyklovým akumulátorům naštěstí nedocházelo k takovému odkapávání, neboť elektrokola s olověnou baterií nejsou během jizdy nabíjena, přebíjena - nedochází k varu elektrolytu, krom technické závady.

Tento jev vyřešily nové gelové baterie. Přesto že olověné akumulátory jsou již dávno překonané a svoji povahou, obsahem nebezpečné kyseliny jsou možnou hrozbou pro životní prostředí, stále jsou nejlevnější variantou pohonu elektrokola.

Výhody:

    Jsou nejlevnější alternativou na trhu.
    Dostupnost nabíječky v případě 12V trakce.
    K pohonu motoru lze přiřadit další např. motocyklový akumulátor a tím zvýšit dojezd elektrokola.

Nevýhody:

    Nízká kapacita na 1kg hmotnosti akumulátoru.
    Existence vhodnějších baterií pro pohon elektrokola.
    Ztráta kapacity s časem (životnost) náročnější péče o olověné akumulátory.
    Nutnost péče o akumulátor v zimním období. (Podmínka delší životnosti olověných akumulátorů.)
Olověné gelové akumulátory se používají u nejlevnějších elektrokol na trhu. Jak již bylo zmíněno, jejich kapacita je omezena možnou hmotností, která je ještě akceptovatelná pro konstrukci elektrokola. Olověné baterie postupně ztrácejí svoji kapacitu. Nelze je srovnávat s moderními LiPol bateriemi, neboť nikdy nedosáhnou takové stability a počtu nabíjecích cyklů jako lehké moderní baterie s kvalitní řídící elektronikou.
Najdou se ale i lidé, kteří si za elektrokolo připojí vozík na nějž umístí automobilové akumulátory s velkou kapacitou a s touto výbavou ujedou mnoho kilometrů. Logicky je tento počin dosti krkolomný i když prakticky možný.
Olověné akumulátory gelové mají životnost cca 300 nabíjecích cyklů. Elektrokola s olověnou baterií váží od 30Kg.
Olověné akumulátory je nutno mimo sezónu udržovat v nabitém stavu. Nevystavovat je nízkým teplotám při skladování.

NiCd baterie pro elektrokola

Nikl kadmiové akumulátory jak již název složení napovídá používají jedovaté kadmium. Oproti olověným akumulátorům jsou lehčí, mají stabilnější kapacitu v průběhu provozu.
Jsou odolnější v mrazu než olověné baterie. Mají větší životnost.
NiCd akumulátory lze na zimu uložit ve vybitém stavu. Na jaře je nutné nabití minimálně ve třech cyklech krátce jdoucích po sobě. Potom jsou opět v optimálním chemickém stavu schopny podávat požadovaný výkon.

NiMH baterie pro elektrokola

Nickel Metal Hydride baterie znamenají oproti NiCd bateriím dvojnásobný nárůst kapacity při stejné hmotnosti jako NiCd akumulátory. Používají se pro ně nabíječky akumulátorů s vybíjením zbytkové kapacity.
NiMH baterie u elektrokol jsou dobře použitelné i když překonané. Jejich nabíjecí cyklus je zhruba možné opakovat 500 krát.

LiIon baterie pro elektrokola

Lithium Ion baterie jsou oproti NiMH bateriím opravdu vhodnými pro použití v elektrokolech. Jsou výrazně lehčí než NiMH baterie a nesrovnatelně lehčí než olověné akumulátory.
Cena u těchto LiIon akumulátorů je poměrně vyšší. Zásadní výhodou je ale dobrá hmotnost a především vyšší životnost. Nabíjecích cyklů je cca 1000.

LiPol baterie pro elektrokola

Lithium Polymerové baterie jsou pro elektrokola nejpouživanější. V současné době mají nejlepší poměr ceny, hmotnosti, kapacity a užitných vlastností.
Baterie používané pro elektrokola mají velmi nízké samovybíjení. Největší nevýhodou oproti LiIon bateriím je citlivost na přesné nabíjení. U Li-Pol akumulátorů je nutné používat pouze nabíječky které jsou dodávané výrobcem elektrokola.

LiFePO4 baterie pro elektrokola

Lithium Železo Fosfátové baterie jsou zaměřené především na ekologii. Neobsahují toxické látky jako rtuť, kadmium a p.
Tyto baterie u elektrokol velmi rychle absorbují i vydávají energii. Baterie mají vynikající teplotní stabilitu, oproti klasickým Li-Ion akumulátorům také dokáží dodat vyšší proud, počet cyklů je vyšší.
Nevýhodou je že mají o něco nižší nominální napětí. Použití netoxických materiálů bylo vykoupeno nižší hustotou energie, které má za následek větší velikost baterií ve srovnání s Li-Pol bateriemi. Rozměrově stejné velké baterie LiFePo4 mají menší kapacitu než LiPol baterie.
Ovšem hmotnost je menší, takže přeci jen jde o dobré budoucí řešení.

Budoucí baterie pro pohon elektrokola?

Je otázkou zda převládne ekonomika, ekologie, nebo se prosadí masově již známé technologie. V době kdy se prodávají klasické olověné akumulátory s tekutým elektrolytem je tlak na cenu pravděpodobně určujícím prvkem vývoje.

Palivové články pro elektrokola

Tahounem 21. století je nanotechnologie a pohon palivovými články. Současná experimentální nová elektrokola používají vratné palivové články PEM.
PEM fungují duálně Jako elektrolyt (k výrobě vodíku z vody) a jako proudový zdroj (k výrobě proudu z vodíku). Jakmile je vodík vyroben z destilované vody, palivový článek ho může přeměnit v elektrickou energii, která pak pohání motor elektrokola, nebo je ještě akumulována do moderní baterie.
V praxi by provoz vypadal asi tak že do elektrokola by bylo nutno dolévat destilovanou vodu a formou vratných obalů by se vyměňovali palivové články nutné na proces výroby el. proudu. Samotná výroba vodíku by se realizovala pomocí alternátoru integrovaného do náboje kola. Doplňkem by mohla být též baterie k vyrovnání provozních výkyvů. Cenově by se celek pohyboval na úrovni současných elektrokol. Provozně jde o přínos z hlediska dojezdu elektrokola a jeho připravenosti na provoz. Generování vodíku trvá jen několik minut oproti nutnosti nabíjení baterií, které i přes jejich moderní pojetí trvá několik hodin.

Stlačený vzduch pro pohon motorového kola

Je to skvělá volba, kolo na stlačený vzduch. Kompresor je k mání na každé benzinové pumpě. Naprostou nevýhodou je ale velká nádrž na stlačený vzduch, její válcovitý tvar a postupné, mnohdy rychlé slábnutí výkonu při poklesu regulovaného tlaku soustavy.
K pohonu se používá úspornější pístkový (šoupátkový) motor, nebo turbinový, který má vysokou životnost, ale menší efektivitu provozu. Oba motory je nutné přimazávat během provozu rozptýleným olejem ve stlačeném vzduchu. Tento olej se na výstupu zachytává do filtru.

Kapalný plyn pro pohon motorového kola

Rádi bychom zařadily do sortimentu kolo poháněné zkapalněným plynem O2. Bohužel nemožnost plnění nádrže tímto plynem v běžném provozu omezuje jeho využití v našich podmínkách na minimum. Jeho nespornou výhodou je naprosto ekologický provoz a poměrně solidní dojezd na malou tlakovou nádrž oproti velkým zásobníkům na stlačený vzduch.

Výhody nových typů akumulátorů:

    Větší kapacita, menší hmotnost, větší počet nabíjecích cyklů
    Životnost cca25-70 000km dle typu,kapacity a osazení motoru.
    Rozsah provozních teplot, recyklovatelnost.
    Poměr cena/kapacita/životnost (počet nabíjecích cyklů)
    Baterie nemají žádný nebo naprosto zanedbatelný paměťový efekt.

Nevýhody:

    Celkově zvýšená pořizovací cena.
Elektrokola, nové typy jsou vybavena lithiovou baterií (Li-Ion, Li-Polymer nebo Li-fosfát) s kterou váží nejběžněji cca 19 - 29 kilogramů. Vyznačují se snadným transportem, dlouhým dojezdem na jedno nabití (40-100 km) a také dlouhou životností baterie.


Ještě nemáte elektrokolo?

Neváhejte, využijte naši nabídku a nadstandardní služby zákazníkům. Vyberte si elektrokolo v našem e-shopu, nebo si domluvte osobně schůzku.
e-shop Na1.cz

nahoru Návrat nahoru





Štítky:

Baterie ¦ elektrokolo ¦ e-totem® ¦ levná ¦ autorizovaný ¦ Totem ¦ route ¦ voyage ¦ sense ¦ blade ¦ traction ¦ cortina ¦ corsa ¦ townie ¦ simplex ¦ seance ¦ přestavba ¦ elektrosady ¦ test ¦ 2012 ¦ levné ¦ baterie ¦ jak ¦ oznámení ¦ rpsn ¦ pneumatiky ¦ testy ¦ roboti ¦ hosting ¦

nahoru Návrat nahoru

Na1.cz - Váš obchodní partner.